Måndagar brukar vara stillsamma hos oss. En chans att andas ut, samla energi och ladda inför veckan. Men inte den här gången.
Doften av nystekt pannbiff med lök letade sig ut över parkeringen, och plötsligt var vår matsal fylld till sista stol – med fyra gånger fler gäster än vi hade förväntat oss.
Ett team med hjärtat på rätt plats
Bakom kulisserna stod vårt lilla men starka team – både tjejer och killar – som alla gav sitt yttersta. Hälften höll ställningarna i matsalen och försökte hitta plats för både bokade sällskap och spontana besökare, medan resten i köket snabbt fick trolla fram mer mat.
Vi älskar att kunna ta emot drop-in-gäster i mån av plats, men den här dagen fick vi faktiskt skriva upp några på väntelista och ringa tillbaka när bord blev lediga efter första rundan hungriga gäster. Vi tycker inte om att behöva säga nej – så vi gör alltid vårt bästa med det vi har.
Era ord betyder mer än ni tror
Flera av er stannade upp, tackade och gav beröm – särskilt till våra yngre i teamet som kanske inte alltid hör hur duktiga de faktiskt är.
När någon kommer in i köket med ett leende och återberättar något snällt en gäst sagt – det lyfter oss alla.
Så tack till er som sprider värme, ger tålamod och visar förståelse när tempot är högt och disken växer som ett berg.
Ett kök med stora drömmar
Vårt kök är inte stort – men hjärtat i det är desto större. När vi förbereder buffé går all vår kraft åt till just det, och därför är à la carte inte möjlig samtidigt. Vi hoppas ni har förståelse för det. Det är inget vi gör för att krångla – det är bara vad vår plats (och vårt lilla kök) tillåter just nu.
Men vet ni vad? Tack vare era besök, er spridning av vår plats, och er vilja att komma tillbaka – så är vi redan, efter bara 1,5 år, i planering för att bygga ut köket. Det är stort. Det är ni som gör det möjligt.
En plats att vara stolt över
Det värmer att se hur våra lokala grannar och nya gäster tar med sig familj, vänner, kollegor och bekanta för att visa upp vår plats. Ni berättar om frukosten, fikat, lunchbuffén eller den där à la carte-kvällen när solen gick ner över Vättern.
Och vi är extra tacksamma för att vi, under flera veckor i rad, har slagit rekord i antalet lunchgäster – samtidigt som vi sett en tydlig ökning av våra middagsgäster. Det är ett kvitto på att det vi gör uppskattas och ger oss kraft att fortsätta utvecklas.
Och vi vet – man kan inte komma varje dag
Vi förstår såklart att man inte har möjlighet att komma hit varje dag – och att lilla Brandstorp, där invånarantalet knappt passerar 150 personer, nog inte hade fått plats ändå! 😄
Men det är guld värt när ni berättar för andra, tipsar era vänner och delar våra inlägg med dem som ännu inte hittat hit.
Tillsammans gör vi platsen levande.
Med kärlek, från hela teamet
Vi vet att vi inte alltid är perfekta. Vi kan missa något. Det kan ta tid när många kommer samtidigt. Men möter ni oss med vänlighet och nyfikenhet, så ger vi allt vi har tillbaka.
Så till er som bokar bord, väntar tålmodigt, hjälper till att ställa in brickor eller bara ger oss ett leende – ni gör mer än ni anar.
Ni ger oss hopp.
Ni ger oss framtid.
Tack för att ni kommer – och tack för att ni kommer tillbaka.
/ Teamet på The View Sweden 💛





